Michael:
Det er faktisk en stor afdeling med 1.400 mand beskæftiget med flyvning, kommunikation, efterretning osv. Lige nu har de 350 mand i Afghanistan. Den lokale chef kom og hilste på, og vi fik en lille snak om verdens største aktive hjemmeværn.
Selve flyveturen skulle gå op til Idaho, hvor vi skulle mødes med nogle tyske Tornado fly, som var på øvelse. Tyskerne har en flyveskole i New Mexico med tyske Tornado fly, og en del af uddannelsen er lufttankning.
Tankeren vi fløj med var en KC135 - en ombygget Boeing 707 og efter en times flyvning nåede vi op til operationsområdet. I ca 3,5 km. højde begyndte vi så at flyve i store cirkler med "benzinslangen" hængende efter os. Vi kunne tydeligt se, at det ikke var rutinerede piloter, som skulle koble sig på, men det lykkedes da for dem alle til sidst.
Vi kunne følge med i hele operationen både fra cockpit og nede fra tankmanden, der styrer benzinslangen. Det er lidt fantastisk at opleve denne slags operationer, hvor disse to luftfartøjer skal mødes meget tæt på hinanden i 3-4 km. højde. Vi kunne se piloterne ganske tydeligt - hvordan de kæmpede, og nærmest se at de svedte.
Vi havde under starten på turen 2 mand i cockpittet, og jeg havde fornøjelsen at være i cockpittet under indflyvning og landing igen i Salt Lake City.
Det var en dejlig anderledes dag på kontoret.
Jeg har fået bevilliget nyt inventar til kontoret :-) Det nuværende er mere end 12 år gammelt og med et skrivebord, hvor jeg ikke kan få stolen ind under ! Det nye inventar er på vej ind, og det gamle er på vej ud, så det ligner en slagmark lige nu. Jeg vil male ved samme lejlighed (dog ikke lofter, hvis nogen skulle spørge), hvilke jeg selv (og dem jeg nu kan lokke) vil gøre - prisen for at få det gjort, vil jeg ikke byde danske skatteyderere. Når jeg er på plads, skal I nok få et billede.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar